- English
- Русский
Время создания: 1814 год.
Посвящено: граф Мориц фон Лихновский (Moritz von Lichnowsky)
1. Mit Lebhaftigkeit und durchhaus mit Empfindung und Ausdruck (Con vivacita e sempre con sentimento ed espressione)
2. Nicht zu geschwind und sehr singbar vorzutragen (Non troppo presto e molto cantabile)
(Вильгельм Кемпф)
Эта соната, посвященная графу Морицу Лихновскому, была сочинена в 1814 г. (Закончена 16 августа 1814) и опубликована в 1815 году. Наличие в произведении всего двух частей выражает тенденции лаконизма, присущие ряду поздних фортепианных сонат Бетховена. Ленц охарактеризовал эту сонату как последнюю в рамках «второго стиля». Так или иначе, следует особо отметить значительный временной пробел (более 4 с половиной лет) между этой сонатой и предыдущей. Но если учесть до известной степени поверхностный характер сонат ор. 79 и ор. 81а, следует рассматривать ор. 90 как продолжение тенденций, наметившихся в ор. 78.
Грандиозная очищающая буря «аппассионаты», промчавшись, уже не повторится. По она оставила в душе Бетховена неизгладимый след. В наиболее экспрессивных из своих поздних сонат Бетховен предстает нам чаще всего умудренно-сдержанным. Страсти уже не бушуют, но полнота и глубина чувств необыкновенны.
Созерцательности и шутливой резвости ор. 78 противостоит эмоциональное прямодушие и ласковость op. 90.
Известен рассказ Шиндлера об образном содержании сонаты ор. 90.
Граф Мориц Лихновский полюбил певицу придворного театра Штуммер, но внешние обстоятельства (разница социального положения) долгое время препятствовали их браку, который под конец все же состоялся. Получив посвященную ему сонату, Лихновский заподозрил в ней сюжетное содержание и спросил об этом Бетховена. Бетхвен ответил, что первая часть сонаты рисует «борьбу между рассудком и сердцем», а вторая «разговор с любимым».
Рассказ этот ничем не был доказан, но он вполне правдоподобен. Музыка обеих частей хорошо согласуется с программой. В первой части господствует борьба начал, во второй — мир спокойных, счастливых эмоций. Кроме того, подобная идея замысла имела, как мы видели, прецедент в борьбе «двух принципов», о которых Бетховен говорил применительно к сонатам ор. 14.
Вдохновившись, возможно, историей любви Лихновского и Штуммер, Бетховен, однако, в образах сонаты ор. 90 высоко поднялся над случайным, единичным и создал музыку большой обобщающей силы.
Обе части сонаты снабжены только немецкими основными обозначениями темпов и манеры исполнения.
(Юрий Кремлев. Фортепианные сонаты Бетховена)
Piano sonata op. 90 was composed in the summer of 1814. Beethoven had not written a piano sonata for five years - his last one was the "Lebewohl-Sonate" (Farewell Sonata) op. 81a. In the summer of 1814 Beethoven was at the peak of his popularity: "Wellington's Victory" op. 91 and the cantata "The glorious moment" op. 136, both composed for the Vienna Congress, had brought him appraisal, wealth and public glory. In late May of 1814 the third version of his opera "Fidelio" was performed for the first time with much success and remained on the repertoire all summer long.
After completing the sonata, Beethoven first gave the autograph to his friend, patron and (piano) student Archduke Rudolph, indicating that he was not interested in publishing the piece right away. However, he needed the manuscript back in the autumn of the same year and promised the Archduke he would soon receive a nice engraving of the autograph. Beethoven's brother Kaspar Karl and his wife Johanna were indebted to Vienna music publisher Anton Steiner and Beethoven volunteered as a bondsman. The county court then obliged the composer to provide Steiner with a new piano sonata - op. 90. The sonata was not printed until early spring of 1815 and only on June 6th did Steiner announce in the Vienna Newspaper the recently published sonata, promising that all conoisseurs and friends of composition would certainly welcome this sonata as Beethoven had not written anything for piano forte for quite a while. He continued that this new piece did not need appraisal as it did not lack ingenuity, harmony and art so typical for the most appreciated composer of their time. The Archduke, however, was not willing to wait that long and asked to have the autograph back as a loan in order to make a copy of it. Beethoven humoured him and gave him the manuscript which he had borrowed from the publisher for a week. And indeed, the Archduke made a copy which is still considered an important source of the piano sonata.
(beethoven-haus-bonn.de)
The Piano Sonata No. 27 in E minor, Op. 90 (1814) is one of Beethoven's shorter sonatas, but its relatively modest proportions belie an emotional complexity that looks forward to his imminent valedictory works in the genre. By this time Beethoven had begun to provide tempo indications in German rather than Italian, perhaps acknowledging that his music had come to represent an especially personal, Romantic form of expression. The composer had for a time considered titling this work "Struggle Between Head and Heart" or "Conversation with the Beloved," the latter alluding to a love affair between Count Moritz Lichnowsky, the sonata's dedicatee, and an opera singer he later married.
The first movement's marking, "Mit Lebhaftigkeit und durchaus mit Empfindung und Ausdruck," calls for "Vivacity and continuous sentiment and expressivity." It begins with powerful chords that could be a muscular updating of a Renaissance dance; these are answered by more subdued material. The music alternates between fast, impulsive gestures and gentle, bereft sighs, almost always in the minor mode. All this falls into two rather similar theme groups, each a mixture of emotions. Oddly, Beethoven bases the movement's curt development section on a tiny lyrical idea from the first group, building it into music restless and declamatory as that in the opening bars.
The count's future wife would seem to be a bad match, judging from the first movement, but with the Rondo the affair seems to have settled into naive, mutual submissiveness. Marked "Nicht zu geschwind und sehr singbar vorgetragen" (Not too fast, and highly songful), the music revolves around themes constructed from repeated notes, an idea echoed in the quite literal repetitions of the cantabile main subject. The music is not quite as simple as it seems; contrasting episodes introduce fleeting minor-mode shadows, and even some subtle polyphony. Unlike the count's marriage, the sonata ends peacefully.
(All Music Guide)