WoO 131: Неоконченная песня "Erlkönig" (Лесной царь) для голоса и фортепиано.

Время создания: конец 1793 / начало 1794 -  начало 1796 гг.
Автор текста: И. В. Гёте

Самое известное музыкальное воплощение этой баллады Гёте принадлежит, безусловно, Шуберту, однако, молодой Бетховен тоже пробовал на ней свои силы. Исследователь творчества Бетховена Густав Ноттебом обнаружил черновые наброски этой песни и датировал их примерно 1795 годом. Эти эскизы, по-бетховенски отрывочные, позволяют, однако, получить довольно четкую картину задуманнного, и в 1897 году Рейнгольд Беккер (Reinhold Becker) опубликовал реконструкцию песни:

Robert-John Edwards
Jon French

 

Cees Nieuwenhuizen: "Many songs by Beethoven are composed in a form that we also find in Erlkönig. For example, the song Adelaide opus 46 is very similar in its form to Erlkönig. It is very likely that Beethoven would have written Erlkönig in the same way as his other songs. Beethoven interrupts both text and melody frequently. In total we have just enough material to get a reasonable overall picture of the through-composed composition. We know that the piece would begin with a great intro that would also be used at the end of the song. In some places I had to fill in the missing Goethe text and the vocal melody, first to create a complete song and second to use the full text. In other places I had to fill in missing piano parts. The entire piano part of the ending is written by the composer."

Реконструкция К. Нювенхайзена (Cees Nieuwenhuizen):

 

Версия a capella:

Deutscher Jugendkammerchor