На смертном одре

Смерть Бетховена. Карандашный рисунок Йозефа Тельчера (Joseph Teltscher Hiller). После совместного с супругой посещения Бетховена 23 марта 1827 г. художник писал: "вид этого выдающегося человека был ужасен... он лежал бледный и жалкий, время от времени глубоко вздыхая. Ни одного слова не сходило с его губ и лоб его был влажен от испарины..."

Бетховен на смертном одре. Карандашный рисунок Йозефа Тельчера. 24 марта 1827 г. композитор, после обряда причастия, впал глубокую кому. Он прожил еще два дня, смерть наступила 26 марта около пяти часов вечера, во время сильнейшей грозы, обрушившейся на Вену. Ансельм Хюттенбреннер (Anselm Hüttenbrenner) держал голову умирающего мастера. Кроме него, в этот момент присутствовала только невестка Бетховена (вдова его брата), Иоганна ван Бетховен.
(Оба рисунка впоследствии принадлежали Стефану Цвейгу).

Посмертная маска Бетховена. Отливка Йозефа Данхаузера. После долгой болезни, Бетховен умер 26 марта 1827 года в своей квартире в "Schwarzspanierhaus" ("Дом одетых в черное испанцев") в Вене. Как только молодой скульптор Йозеф Данхаузер, бесконечно восхищавшийся творчеством Бетховена, узнал о смерти композитора, он поспешил связаться с его другом Стефаном фон Брёйнинг, чтобы просить разрешения снять посмертную маску. Брёйнинг согласился, и Данхаузер получил возможность сделать гипсовый слепок. Сейчас считается, что Йозеф Данхаузер и его брат Карл, вероятнее всего, попали в "Schwarzspanierhaus" ранним утром, всего несколько часов спустя после смерти Бетховена. В результате был получен негативный слепок лица покойного, который не сохранился. Собственно "посмертной маской" называется отливка, полученная путем заполнения гипсом "негативного" слепка.

Прежде, чем Данхаузер снял посмертную маску 28 марта, врач, производя вскрытие, удалил внутреннее ухо, а также ушные раковины, чтобы попытаться установить причины глухоты Бетховена. Без сомнения, эта операция значительно повлияла на лицо покойного, и без того отмеченное смертельной болезнью. (Beethovenhaus, Bonn)

Джон Элла, в своих "Музыкальных набросках", пишет: "Данхаузер, получив разрешение сделать слепок с умершего, отправился в дом покойного. Набросав его портрет карандашом, он начал необходимые приготовления для лепки. Тут возникло непредвиденное обстоятельство: нужно было сбрить щетину, которую не брили все то время, что Бетховен был болен. Данхаузер послал за парикмахером, который готов был это сделать, но затребовал слишком большую сумму - один дукат. Это было больше, чем располагал молодой скульптор. Ему пришлось побрить Бетховена самому".

Оригинальный (первый) слепок маски Бетховена был передан Данхаузером Ференцу Листу в 1840 году; сейчас он хранится в Вене в Городском историческом музее. Еще один слепок находится в доме-музее Бетховена в Бонне.

Людвиг ван Бетховен. Гипсовый бюст работы Йозефа Данхаузера1. Этот бюст в натуральную величину был сделан после смерти Бетховена. Здесь, по-видимому, в большей степени использована прижизненная маска 1812 года, чем посмертная, сделанная самим Данхаузером. Несмотря на то, что он не был сделан с натуры, бюст имеет особое значение, поскольку скульптор знал Бетховена лично. (Beethovenhaus, Bonn)

Бетховен на смертном одре. Литография Йозефа Данхайзера (Joseph Danhauser, 1805-1845) по собственному рисунку. Данхаузер, уполномоченный снять посмертную маску Бетховена, воспользовался этой возможностью, чтобы сделать 28 марта этот рисунок. Тогда же он зарисовал и руки покойного. (Городской исторический музей Вены)

Оригинальный рисунок Данхаузера не сохранился. Кроме того, сегодня существует только несколько экземпляров литографии, поскольку автор никогда не продавал их - было сделано всего несколько копий, предназначенных для самых близких друзей Бетховена и его поклонников.

Руки Бетховена. Набросок Йозефа Данхайзера, сделанный у постели умершего Бетховена 28 марта 1827 г. (Городской исторический музей Вены)

=========================================================

Josef Danhauser (1805-1845), Beethovens Kopf auf dem Totenbett im Profil, 1827 - Ölstudie von Josef Danhauser

beethoven-haus-bonn.de/sixcms/detail.php?id=15270&template=dokseite_digitales_archiv_en&_eid=1511&_ug=Original%20Beethoven%20portraits&_mid=Pictures%20and%20objects&_eid=1511&_dokid=i1612&_eid=1511&_seite=6

Josef Danhauser painted a total of three portraits of Beethoven after his death. The reason for this very pronounced interest in representing the composer - apart from professionally oriented motives - lay in all probability in the enthusiasm the young artist felt for Beethoven's music. Danhauser was himself a very talented musician, who played an active musical role in the masses at San Marco during his five-month stay in Venice in 1826.
Even if the often repeated supposition that Danhauser belonged to the circle of people around Beethoven or even knew him personally is not substantiated in any nineteenth-century sources, notes made by the young artist show how music generally fascinated him. This explains the interest he felt in painting the composer, which becomes particularly clear in the studies of Beethoven's head done in oils.(S.B.)

==============================================================

Josef Danhauser (1805-1845), Beethovens Kopf auf dem Totenbett von oben, 1827 - Ölstudie von Josef Danhauser

beethoven-haus-bonn.de/sixcms/detail.php?id=15270&template=dokseite_digitales_archiv_en&_eid=1511&_ug=Original%20Beethoven%20portraits&_mid=Pictures%20and%20objects&_eid=1511&_dokid=i1613&_eid=1511&_seite=7

Whereas the profile of Beethoven's death mask was done more carefully, this rather unusual view of the head from above is a rather baroque, sketch-like rendering. Danhauser produces light and shade using single dabs of the brush in just one colour and does not seem to be unduly concerned about creating a smooth transition between the different colours. Whole parts of the undercoat and initial sketch are even visible around the nose and the borderline separating the head from the background. The manner of the representation suggests that it was meant for the artist's personal use.(S.B.)

===============================================================

Josef Danhauser (1805-1845), Beethovens Hände, 1827 - Ölstudie von Josef Danhauser

beethoven-haus-bonn.de/sixcms/detail.php?id=15270&template=dokseite_digitales_archiv_en&_eid=1511&_ug=Original%20Beethoven%20portraits&_mid=Pictures%20and%20objects&_eid=1511&_dokid=i1611&_eid=1511&_seite=7

Amongst the Beethoven files in the Vienna City and Regional Archives there is a "Receipt for expenses for the burial of the famous composer, the late Ludwig von Beethoven's burial in Convencions Müntze (the coins used at the time)", which provides detailed insights into the lying in state of the dead man's body in his apartment. The list of necessary utensils includes a large wax cross as well as "a lily in his hand". On account of these details supported by information on burial customs in Vienna in the early nineteenth century, newer literature assumes that both of these objects - the cross and the lily - were placed in the deceased's hand for the lying in state. This motif would therefore have been incorporated into the picture shown here, in which the shaft of a cross can be seen between the folded hands of the deceased.(S.B.)

=================================================================

Josef Danhauser (1805-1845), Beethovens Hände, 1827 - Fotografie von Emil Koch nach einer Ölstudie von Josef Danhauser

beethoven-haus-bonn.de/sixcms/detail.php?id=15270&template=dokseite_digitales_archiv_en&_eid=1511&_ug=Original%20Beethoven%20portraits&_mid=Pictures%20and%20objects&_eid=1511&_dokid=i1609&_eid=1511&_seite=10

Josef Danhauser not only created Beethoven's death mask, but he also painted several studies at his deathbed - among them was an illustration of Beethoven's hands. It showed a cross shaft between his fingers. This probably complies with how Beethoven really was layed out. The city of Vienna archives possesses a "receipt of the costs in Convencions Müntze (the currency during the 19th century) of the famous composer Sir Ludwig von Beethoven's funeral", which gives information about some details of the ceremonial laid out. A big cross made of wax and "a lily in his hand" are also mentioned. Due to these explanations (and based on information on the traditions related to funerals in the early 19th century in Vienna) researchers today assume, that both, the cross and the lily, had been put into the deceased composer's hand.(S.B.)

====================================================================

Josef Danhauser (1805-1845), Beethoven auf dem Totenbett, 29.3.1827 - Lithographie von Josef Danhauser nach eigener Zeichnung

beethoven-haus-bonn.de/sixcms/detail.php?id=15270&template=dokseite_digitales_archiv_en&_eid=1511&_ug=Original%20Beethoven%20portraits&_mid=Pictures%20and%20objects&_eid=1511&_dokid=i1304&_eid=1511&_seite=7

Josef Danhauser (1805-1845), Beethoven auf dem Totenbett, 29.3.1827 - Fotografie einer Lithographie von Josef Danhauser nach einer eigenen Zeichnung

beethoven-haus-bonn.de/sixcms/detail.php?id=15270&template=dokseite_digitales_archiv_en&_eid=1511&_ug=Original%20Beethoven%20portraits&_mid=Pictures%20and%20objects&_eid=1511&_dokid=i1305&_eid=1511&_seite=9

In the afternoon of March 26, in 1827 Ludwig van Beethoven died in his apartment at the "Schwarzspanierhaus" ("House of the Black-robed Spaniards") in Vienna after a long struggle with disease. The young Viennese artist Josef Danhauser was allowed to create Beethoven's death mask. On this occasion he also made a drawing of the deceased Beethoven and soon thereafter, he produced a lithograph based on this drawing.

Danhauser's depiction can be understood as some sort of visual memento - intended for those who paid their last respects to the deceased composer in his apartment on March 28, 1827. Since the face of the dead Beethoven was covered by a cloth during the laying out, Danhauser's illustration actually shows exactly what the visitors were not able to see. Danhauser must have intended to give such an impression, since he drew a folded back cover with fringes below Beethoven's head. This conveys an impression as if the blanket had been removed from Beethoven's face for a short time only.

Danhauser's original drawing is lost today. Also, just a few copies of the lithograph still exist, since he had never traded in it. In fact, the artist rather made just a few copies, intended for Beethoven's closest friends and admirers.(S.B.)

======================================================================

Josef Danhauser (1805-1845), Beethovens Kopf auf dem Totenbett im Profil, 1827 - Fotografie von Emil Koch nach einer Ölstudie von Josef Danhauser

beethoven-haus-bonn.de/sixcms/detail.php?id=15270&template=dokseite_digitales_archiv_en&_eid=1511&_ug=Original%20Beethoven%20portraits&_mid=Pictures%20and%20objects&_eid=1511&_dokid=i2800&_eid=1511&_seite=9

The Viennese painter Josef Danhauser did not only create the death mask of Ludwig van Beethoven after the composer´s death, but he also created several portraits of the deceased composer and made his bust. Because of the obvious interest in Beethoven, several writers assumed that Danhauser had known the composer in person. This assumption, however, has never been confirmed in any way by any sources of the 19th century. But Danhauser's notes from the 1820s tell us, how much he was fascinated by music in general. In addition, the painter himself was a rather talented musician as well. During his visit to Venice in 1826, he successfully assisted in the musical presentation of the masses in San Marco. It must have been because of his love of music that Danhauser took such a strong personal interest in Beethoven and felt so much sympathy when he died. And this must have also been the reason why the young artist worked so intensively on portraying the deceased composer.(S.B.)

===================================================================

  • 1. beethoven-haus-bonn.de/sixcms/detail.php?id=15270&template=dokseite_digitales_archiv_en&_eid=1511&_ug=Original%20Beethoven%20portraits&_mid=Pictures%20and%20objects&_eid=1511&_dokid=i1521&_eid=1511&_seite=10